Falkenberg

Sweden

Nu är det dags för en ny KVÄLLSAKTIVITET

Claes Rönnqvist stannar till i Falkenberg och berättar om sin resa runt Sverige för Polio

"Cyklar halva Sverige för polio

Den 30 augusti 2022 satte jag mig på cykeln för att cykla halva Sverige i syfte att tillsammans med Rotaryklubbar längs vägen samla in 50 000 kr till End Polio Now - Rotarys genom tiderna största projekt som tog sin början för mer än 30 år sedan.

Vi hoppades att tillsammans med de lokala klubbarna längs vägen bidra med ökad uppmärksamma kring Rotarys arbete mot polio. Vilket vi gjorde över förväntan, vi fick både uppmärksamhet i viss media o insamling gick bra. Vi har samlat in 88 000 !!

Första sträckan var från Malmö till Ystad därefter Simrishamn -Osby -Jönköping- Linköping -Nyköping -Täby - Uppsala- Gävle- Bollnäs-Hudiksvall-Sundsvall- Järvsö -Rättvik -Ludvika. Vilken härlig cykeltur och vilka fantastiska möten med alla rotarianer, Rotary är ett fantastiskt nätverk.

Tyvärr fick jag avbryta i Filipstad pga att jag ramlade och bröt armen.

Men 8 juni startar jag igen i Filipstad för att slutföra "Halva Sverige runt ".
Det blir Filipstad - Karlstad -Åmål-Trollhättan-Göteborg - Falkenberg- Båstad -Helsingborg- Malmö, ca 65 mil.
Då har cyklat halva Sverige runt eller totalt ca 250 mil.

Jag är 62 år och numera bosatt i Malmö.  Hemmahörande i Malmö Triangelns Rotaryklubb sedan drygt 1 år och dessförinnan Simrishamn och Täby Jarlabankes Rotaryklubbar. Arbetade 28 år inom Handelsbanken men fick möjlighet att kliva av för 5 år sedan så nu finns tiden för att bla cykla.

På min cykeltur har jag blivit mycket väl emottagen av för mig, innan cykelturen, okända rotarianer längs vägen som bjudit på härliga personliga möten, övernattning o vi har startar varje dag kl.0800 med någon typ av gemensamt Rotarymöte.
Nu ser nu framemot ytterligare trevliga o bra besök. De som vill bidra till polioutrotningen kan swisha sitt eller klubbens bidrag till nummer 123 085 72 27, Rotary MalmöTriangeln, märk inbetalningen med”cykelpolio”.
Målsättningen på 50 000 har vi redan passerat, vi har tillsammans samlat in drygt 88 000 från Malmö till Ludvika. Nu återstår Filipstad- Malmö...

När Rotary inledde samarbete med WHO och Unicef 1988 rapporterades 350 000 fall av polio i 125 lände, 2021 2 fall i Pakistan o Afghanistan.
 Antalet poliofall minskats med 99,9 procent. Endast i Afghanistan och Pakistan finns polio, men senaste året har återigen enstaka fall i Afrikas, som utropades som poliofritt 2020, rapporterats. Fullföljs inte vaccineringen till 100 procent kommer sjukdomen att återkomma.
2014 engagerade sig Bill och MelinIda Gates Foundation i Rotarys polioprojekt, de dubblar Rotarys insamlade medel.
Polio, barnförlamning, är en virussjukdom som orsakar förlamningar, lidande o för tidig död.

Sverige massvaccinerades alla barn i alla åldrar år 1957 och framåt."

Vi ser fram emot en trevlig kväll på Harrys

ÅProgramkommitte